Helsingin Sanomat on kutsunut häntä romanttiseksi taituriksi, Aamulehti ylistänyt hänen Beethoveniaan kuin kokeneen mestarin tulkinnaksi, kun taas Rondo Classic on luonnehtinut hänen soundiaan romanttisen uljaaksi. Lähes yksimielisesti kriitikot ovat nimenneet Ossi Tannerin (s. 1997) pianon runoilijaksi, jonka kosketus on yhtä aikaa painava mutta pehmeä, kirkas ja laulava, inspiroitunut ja mielikuvituksellinen – sanalla sanoen lyyrinen.
Tanner tunnetaan monipuolisena muusikkona, joka esiintyy niin orkesterisolistina ja kamarimuusikkona kuin sooloresitaalein, joita hän on itse kutsunut ”pianistin kuninkuuslajiksi”. Tanner on esiintynyt soolokonsertein ja kamarimuusikkona yli kymmenessä Euroopan maassa, Israelissa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Orkesterisolistina hän on esitellyt laajasti ohjelmistoa Rahmaninovista ja Chopinista Gershwiniin ja suomalaissäveltäjä Ann-Elise Hannikaisen unohdettuun pianokonserttoon 1970-luvulla, jonka hän esitti Helsingin kaupunginorkesterin solistina vuonna 2023. Hän on myös kantaesittänyt ikäistensä säveltäjien teoksia, mainittakoon Touko Niemi, Robert Ruohola, Joel Järventausta ja Alexander Howard.
Tanner on esiintynyt solistina lähes kaikkien suomalaisten orkestereiden kanssa, ja myös esiintynyt niiden kamarimusiikkikonserteissa. Kauden 2017–2018 hän toimi Sinfonia Lahden residenssitaiteilijana. Hän on tehnyt yhteistyötä arvostettujen kapellimestarien kanssa, nimet ulottuvat Sakari Oramosta Joshua Weilersteiniin, Nicholas Colloniin ja Eiji Oueen, Klaus Mäkelästä Hannu Lintuun, Susanna Mälkkiin, Tarmo Peltokoskeen ja Jukka Untamalaan. Hän voitti Tampereen pianokilpailun vuonna 2017 ja nuorten pianistien Leevi Madetoja -kilpailun vuonna 2015, jälkimmäisen 17-vuotiaana.
Sekä Tannerin pianistiset ihanteensa kuin elämänkatsomuskin nojaavat syvällisen flow-tilan saavuttamiseen, tulkintojen vapaamielisyyteen ja hetkeen tarttumiseen. Hän on tehnyt suuren vaikutuksen mm. Kuhmon, Turun, Naantalin ja Mäntän musiikkijuhlilla, PianoEspoo-festivaalilla, Kokkolan SyysKamari-tapahtumassa, Helsinki Seriösissä ja Lahden Sibelius-festivaalilla. Hän on myös itse hyvin aktiivinen ohjelmasuunnittelun ja uusien innovatiivisten konserttikonseptien parissa. Vuodesta 2021 Tanner on toiminut Helsingissä pidettävän Kamarikesä-festivaalin taiteellisena johtajana yhdessä Abel Puustisen ja Klaara Vasaran kanssa. Hän on myös Pariisin Suomen instituutin Kaiku-konserttisarjan taiteellinen johtaja 2025–2026.
Lapsuutensa Yhdysvalloissa ja Belgiassa viettänyt Ossi Tanner aloitti pianonsoiton kuusivuotiaana Sirpa Heikkilän tunneilla. Suomeen muutettuaan Tannerin taiteilijuus nousi uudelle tasolle. Hän aloitti opinnot Tuula Pulkilla ja Junio Kimasella, jonka johdolla hän sai omakätisen kosketuksen lapsuutensa ääniraitaan. Kimanen myös tutustutti Tannerin legendaariseen Konstantin Boginoon, jonka tunneilla hän kävi Pariisissa. Pariisin konservatoriossa (CNSMDP) Tannerin opettajana toimi professori Michel Dalberto. Suuren vaikutuksen Tannerin taiteilijakuvaan ovat myös tehneet Niklas Pokki ja Paavali Jumppanen.
Tanner on valmistunut musiikin maisteriksi Manhattan School of Musicista, opettajanaan Dr. Marc Silverman, ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta, opettajinaan professorit Erik T. Tawaststjerna ja Matti Raekallio. Vapaa-aikanaan Tanner kuuntelee vanhoja ja historialliseksi nousseita jazz-levyjä, pelaa golfia, harrastaa avantouintia, lukee romaaneja ja ahmii elokuvia.
”Ossi Tanner är en lyhörd kammarmusiker avbästa märke” (”Ossi Tanner on herkkäkuuloisena kamarimuusikkona parasta merkkiä”)
Mats Liljeroos, HBL 11.12.2023(kamarimusiikki, Helsinki Seriös)
”Solisti Ossi Tannerille konsertto antoi tilaisuuden briljantisti kiitävään bravuuriin, rajuun motoriseen irrotteluun ja joskus myös kimmeltävään unelmointiin.”
Hannu-Ilari Lampila, Helsingin Sanomat21.1.2023 (Hannikainen, Helsingin kaupunginorkesteri)
”Tämä pianisti käsittelee soittimen keinovaroja vakuuttavan loogisesti, mihin hänen motoriset valmiutensa myös suovat yltäkylläiset mahdollisuudet.”
Matti Asikainen, Jyväskylä Sinfonia,Keskisuomalainen 15.9.2021 (Chopin, Jyväskylän kaupunginorkesteri)
”Tannerilla on sielunyhteys mielisäveltäjäänsä, ja hän lähestyi Chopinin pianismia juuri oikeasta kulmasta: antaen konserton laulaa pehmeästi huokaillen vailla minkäänlaista briljeerausta. Hän uppoutui nuoren säveltäjän intiimiin maailmaan vaistonvaraisesti.”
Auli Särkiö-Pitkänen, Sibeliustalo, Etelä-Suomen Sanomat 22.2.2018 (Chopin, Sinfonia Lahti)
”Tämän romanttisen taiturin soitto säihkyi kaikkea vaadittavaa teknistä briljanssia, mutta mikä tärkeää, hänellä on kyky saada kosketuksensa laulamaan ja kantamaan kirkkaasti. Hänen runollisuutensa oli hienostuneen hallittua, ja samalla se synnytti nuorekkaan spontaanisuuden vaikutelman.”
Hannu-Ilari Lampila, Helsingin Sanomat 7.5.2017 (Tampereen pianokilpailu)
”Tanner on muusikkona suuri kommunikoija, jolla on ainutlaatuinen kyky puhutella kuulijaa suoraan. Näillä avuilla mennään pitkälle!”
Harri Hautala, Aamulehti 6.5.2017 (Tampereen pianokilpailu)