Tami Pohjola (s. 1996) kuuluu sukupolvensa johtaviin suomalaisiin viulisteihin. Pohjolan vahva tekninen osaaminen ja monipuolinen ilmaisuvoima sekä hänen nöyrä lähestymistapansa musiikkiin ja lumoavat tulkintansa ovat ihastuttaneet kuulijoita kansainvälisestikin. Hän on kotonaan niin klassisen ohjelmiston kulmakivien (Mozart, Sibelius) kuin haastavien uunituoreiden viulukonserttojen parissa (mm. Saariaho, Salonen, Adès), esiintyen aktiivisesti niin Suomessa kuin ulkomailla.
Pohjola on esiintynyt solistina lähes kaikkien suomalaisorkestereiden kanssa, sekä kansainvälisten nimien edessä kuten BBC Scottish Symphony Orchestra, Latvian kansallinen sinfoniaorkesteri, Nagoyan filharmoninen orkesteri ja Manchesterin The Hallé -orkesteri. Keväällä 2024 hän oli yksi Radion sinfoniaorkesterin valitsemista taiteilijoista orkesterin Tulevaisuus-teemakaudella. Hän on työskennellyt useiden tunnettujen kapellimestarien kanssa kuten Jörg Widmann, Nicholas Collon, Sakari Oramo, Mikko Franck, Tarmo Peltokoski, Klaus Mäkelä ja Kristian Sallinen.
Pohjola on myös aktiivinen kamarimuusikko – ”Kamarimusiikissa tuntuu kuin kaikki hengittäisi samaa ilmaa”, hän on sanonut. Hän on esiintynyt useilla merkittävillä kamarimusiikkifestivaaleilla, joista mainittakoon Kuhmon Kamarimusiikki, Naantalin musiikkijuhlat, Turun musiikkijuhlat, International Music Seminar Prussia Cove ja Mantova Chamber Music Festival. Hän on esiintynyt yhdessä arvostettujen muusikoiden kuten Miriam Friedin, Janine Jansenin, Krzysztof Chorzelskin, Ralf Gothónin ja Arto Noraksen kanssa, ja myös opiskellut Eurooppalaisessa kamarimusiikkiakatemiassa (ECMA). Hän oli yksi Helsingin Kamarikesä-festivaalin taiteellisista johtajistavuosina 2017–2021.
Tami Pohjola on voittanut sekä kansallisia että kansainvälisiä kilpailuja, muun muassa kansainvälisen Dinu Lipatti -viulukilpailun vuonna 2019 ja Kuopion viulukilpailun vuonna 2015. Hän voitti myös kansainvälisen Young Musician -kilpailun Virossa vuonna 2009.
Pohjola kasvoi muusikkoperheessä ja aloitti viulunsoiton kolme vuotiaana ja opiskeli Grazyna Zeranska-Gebertin oppilaana Espoon musiikkiopistossa sekä Réka Szilvayn johdolla Sibelius-Akatemiassa. Myöhemmin Pohjola opiskeli Münchenin musiikki- ja teatterikorkeakoulussa Mi-kyung Leen luokalla ja Sveitsin Sionissa, Haute École de Musique Valaisissa, opettajanaan Janine Jansen.
Tami Pohjola soittaa Suomen Kulttuurirahastolta lainassa olevaa Guadagnini-viulua (1754).
”Solisti Tami Pohjolan Guadagnini-viulu kiilsi kirkasta ja linjakasta hehkua ja taituroi finaalissa tulisesti. Monet kaksoisotteet ja laajennetut otteet antoivat soololle kiinteästi virtaavan, vankan ilmeen, joka soi myös mestarillisessa orkestraatiossa.”
Hannu-Ilari Lampila, Helsingin Sanomat5.4.2025 (Ahon konsertto, Sinfonia Lahti)
”Liksom Vähälä håller sig Tami Pohjola med enslank, klangligt slaggfri och klar violinton, samtidigt som hon inympade en heldel av sin egen oemotståndligt chosefria personlighet i tolkningen.” (”KutenVähälällä, Tami Pohjolalla on solakka, soinnillisesti puhdas ja kirkasviulusointi, samaan aikaan kun hän istutti osan omaa, vastustamattomanteeskentelemätöntä persoonallisuuttaan tulkintaansa.”)
Mats Liljeroos, HBL 5.4.2025 (Ahon konsertto,Sinfonia Lahti)
”Brough to its sounding raiment with impeccable virtuosity and profound artistry by Pohjola, each and every nuance of Adámek’s intricate solo part was rendered to the fullest, giving rise to incredibly multi-faceted reading of the violin material.”
Jari Juhani Kallio, Adventures in Music2.7.2024 (Adámekin konsertto, Avanti!)
”Tami Pohjola soitti Salosen konserton suurenmoisesti, sekä unelmamaisen kauniisti että raivokkaan hurjasti. - -Pohjolan ja Nicholas Collonin yhteistyö oli niin tiivistä, että solisti usein sulautui orkesterin sointiympäristöön profiiliaan kadottamatta.”
Hannu-Ilari Lampila, Helsingin Sanomat 7.12.2023 (Salosen konsertto, RSO)
”Tami Pohjolas tolkning fann sin styrka i balansgången mellan dödsföraktande virtuositet och känsligt utspunna legatobågar.” (”Tami Pohjolan tulkinta sai voimansa tasapainoilusta uhkarohkean virtuositeetin ja herkästi kehrättyjen legatokaarien välillä.”)
Mats Liljeroos, HBL 7.12.2023 (Salosen konsertto, RSO)
”She had a rich, individual voice which led us through all the concerto's varied moods. There was a remarkable confidence and independence in her playing which drew us into this special world. Her virtuosity was always at the service of the music and her rapport with the conductor and orchestra was palpable.”
Peter Connors, Bachtrack 14.10.2022 (Sibeliuksen konsertto, Hallé)
”With the astonishing Tami Pohjola as soloist, Graal théâtre was given a fabulous performance. Her compelling mastery over the solo line, both incredibly nuanced and tremendously expressive, was absolutely spellbinding.”
Jari Juhani Kallio, Adventures in Music26.9.2020 (Saariahon konsertto, RSO)
”Tami Pohjola, vår kanske främsta violin begåvning efter Pekka Kuusisto, tolkade den välintegrerade solostämman med all tänkbar klanglig finess och uttrycksmässig sensitivitet.” (”Tami Pohjola lienee Pekka Kuusistosta seuraava johtava viulukykymme ja tulkitsi hyvin integroidun soolo-osuuden kaikella mahdollisella soinnillisella hienostuneisuudella ja ilmaisullisella herkkyydellä.”)
Mats Liljeroos, Hufvudstadsbladet 11.3.2018(Sallisen konsertto, Tapiola Sinfonietta)
**
Katso ja kuuntele:
RSO Musiikkitalossa: Sinfonia Lahden vierailukonsertti. Tami Pohjola, Kalevi Aho: Viulukonsertto nro 2
https://areena.yle.fi/1-72694963 (alkaa kohdasta 14:40)
Video:
Andrea Tarrodi: "Acanthes" konsertto 2 viululle ja jousille
Alkaa kohdasta 1h 44min
Helsingin kaupunginorkesteri
Tarmo Peltokoski, kapellimestari
Kasmir Uusitupa, viulu